Friday 19 January 2007

Hobi Baru

"23 years old, Chinese-Korean, in an accident she loses her ability to speak. But this didn't bring complete misery, but instead it helped her to better understand how to use her heart to listen to and understand others. She didn't give up because of her mishaps and you can't see the inferiorities of disabled people in her. She substituted it with honesty and optimism. Though she can't speak, but the "love" in her heart is more intense than anyone else."

Ini hobi baru saya.

Kalau baca entri Tuan Tanah baru-baru ini tentang imaginasi, langsung bersangkutan dengannya. Saya tak mahu berkata apa-apa.

Tidak berkata apa-apa tidak bermakna tiada apa yang hendak diperkatakan. Sebetulnya dalam hati saya ada banyak kata-kata. Tetapi biarlah ia tinggal dalam hati sahaja. Atas sebab yang sama, tidur saya terganggu semalaman. Seolah-olah saya tidak berhenti berkata-kata dalam mimpi.

Saya mahu merasa dengan hati: buat mendengar dan memahami manusia lain.Maafkan saya, kalau ada perkataan yang menyinggung sesiapa.

"Bicara kita adalah bicara sufi, tanpa suara dan kata-kata. Kerana penghubung kita adalah suara hati." -Suara Hati-

O Allah, please help me to listen more and talk less.

No comments: