Thursday 8 March 2007

Topik Cliche



Hari Ahad lepas, saya dijemput memberi sedikit pengisian tentang Pengurusan Stres yang bertajuk Managing Stress- The Chicken Little Way (credit buat saudara Riza dari KRIM Enterprise yang menyediakan semua bahan). Di hujung hari, kami menjalani sesi Youth Cafe (tanpa kopi atau goreng pisang panas). Dan seperti sesi sembang-sembang dengan remaja, topik yang tidak pernah terlepas pandang adalah topik cinta.

Saya bukan Dr HM Tuah yang pakar menjawab persoalan begini. Seorang adik bertanya, "Kak, tak boleh ke bercinta/couple sebagai inspirasi belajar?" Naik berpeluh juga saya memerah idea nak menjawab soalan ini. Dengan bahasa "perubatan" selamba saya jelaskan - "Mencegah Lebih Baik dari Merawat". Dalam kata lain, saya tidak mahu adik-adik di depan saya itu melakukan kesilapan dalam memberi erti kepada cinta.

Cinta itu sangat luas pengertiannya. Apabila Allah memerintahkan kita mengasihi orang lain lebih daripada diri sendiri sebagai pengukur beriman atau tidaknya kita, di sana sudah terungkap pengertian cinta. Cinta tidak terbatas kepada ibu atau ayah, adik-beradik dan saudara mara jauh apa lagi yang dekat. Cinta juga buat ditebar pada jiran tetangga, sahabat handai, saudara seaqidah dan umat manusia amnya. Cinta juga harus menjalar buat makhluk Allah yang lainnya - termasuk haiwan yang mesti dilakukan dengan ehsan, juga pada tumbuhan yang tidak patut diperbuat sebarangan hatta dalam peperangan (apa lagi di waktu aman). Terus; cinta juga perlu dihulur buat alam, langit - selagi mana setiap daripadanya tunduk kepada Pemiliknya.

Kasih yang sebenar tidak akan habis walau diberi kepada 1000 orang sekalipun. Apabila kita mengasihi seorang tidak bermakna kasih kita berkurang untuk mengasihi manusia yang lain. Atas faktor ini (pada fikiran saya - tiada kaitan dengan yang lain) juga Islam memperbolehkan seorang suami bernikah lebih dari seorang. Persoalan cuma pada keadilan yang perlu diukur dengan banyak sudut. Sudut tirus, sudut dongak dan sudut tepat (just to name a few). Tapi ia boleh berlaku, jadi bukanlah mustahil berlaku. Kasih ibu terhadap anak walau sehingga 10, 15, 20 orang pun dapat terbahagi dengan cara yang tersendiri.

Oh ye, tidak bermakna yang sebaliknya pula boleh terjadi (isteri mahu bernikah lebih daripada satu). Itu sudut cakah yang tidak patut ada dalam cermin sisi mana-mana perempuan - kerana pada wanita terpikul amanah berat, iaitu memurnikan nasab dan keturunan (tak timbul nanti soal - ini anak suami yang mana?) serta memudahkan kaum wanita supaya tidak perlu susah berfikir tentang berlaku adil, dan perkara-perkara yang sewaktu dengannya.

Berbahagialah mereka yang dicintai Tuhan dan dikasihi sesama insan.

* * * * *

Berbicara soal cinta - saya tertarik merakamkan puisi yang dipetik dari buku The Art of Naming oleh Nor Faridah Abdul Manaf bertajuk " Love thoughts (in memory of...)"

like butterflies they stay awhile
and 'out of season' rain brings chills
to the heart...

it's like loving someone

* * * * *

Saya akhiri entri Topik Cliche ini dengan sebuah lagu dari album Brother's Reunited - Warna Warna Cinta.

Mereka berkata:
Hidup perlukan cinta
Agar sejahtera
Aman dan bahagia
Andai tiada
Atau pudar warnanya
Meranalah jiwa
Gelaplah dunia

Warna-warna cinta
Yang terlukis di hatimu
Semat pada senyuman dan tangismu
Agar mewarnai
Jiwamu yang tulus
Seperti sang pelangi
Selepas gerimis

Mereka berkata:
Cinta itu merah
Mengalir bersama
Titisan yang sempurna
Cinta berharga - bila sudah tiada
Menjadi sejarah
Yang mungkin kan dilupa

Apa warna cinta
Bila hidup sengketa
Kabur warnanya...

Warna-warna cinta yang terlukis di hatimu
Semat pada senyuman dan tangismu
Agar mewarnai jiwamu yang tulus
Seperti sang pelangi selepas gerimis..
Selepas gerimis.

1 comment:

Maryam said...

Cinta itu subjektif... jawapannya berbeza mengikut latar belakang individu. Ada ketikanya apa yang dicintai itu buruk bagi kita [2: 216].