Wednesday 7 March 2007

Kembara Silaturrahim 2


Saya ke bengkel yang terletak tidak jauh dari tol Rm1.60. Jam 11 pagi saya telah sampai dan menunggu giliran. Kira-kira 11.30 kereta di bawa masuk bengkel dan bermulalah penantian yang panjang (dan membosankan). Rujhan yang lemah terlentok di bahu saya. Saya menjenguk ke bahagian atas bengkel. Ada customer lounge yang berhawa dingin, selesa hingga Rujhan tertidur. Suhu badannya sudah tidak begitu panas.

Kebiasaan servis akan mengambil masa paling lama 2 jam. Tetapi sehingga jam 3 petang kereta masih belum juga siap. Rujhan yang sekejap bangun; sekejap terlena semula menjadi semakin resah. Jam 4.20 petang, staf yang bertugas mengendalikan kereta saya memberitahu mereka hanya dapat membuat servis biasa sahaja kerana tiada alat untuk memperbaiki kerosakan dan menasihatkan saya untuk ke bengkel lain. Saya rasa seperti naga yang menghamburkan api (dan asap). Mereka hanya memberitahu tentang ketiadaan alat setelah 5 jam saya menanti. Saya pulang dengan rasa malas untuk berperasaan apa-apa.

Telefon saya berdering. MOH di hujung talian. Saya ceritakan semuanya. Kata MOH " So, kita takkan ke P Pinang ye?". Saya diam. Apa yang saya mahu katakan pada Itqan yang sudah sibuk bertanya itu dan ini tentang percutian ini? Itu sahaja yang terlintas dalam kepala saya ketika itu. Walaupun saya juga sangsi saya akan bertegas untuk pergi demi mengotakan janji kepada Itqan; memandangkan keadaan Rujhan yang tidak kelihatan mahu kebah.

Waktu mengambil Itqan, dia masih lagi bertanya bila mahu ke rumah Kakak Marha. Saya diam pada mulanya. "Esok kan Ummi kita pergi rumah Kakak Marha?" Saya beritahu," kereta Ummi rosak (atau patah bahasa Rujhan), jadi kita tak boleh pergi rumah Ibu Long."".... kita pergi naik kereta Walid kan boleh Ummi?" Saya jawab, " Tanya Walid dulu."

1 comment:

Unknown said...

Eh....bila nak mula kembara ni.