Thursday 31 May 2007

Bukan Cerita Buku


Cuti sekolah anak-anak tidak ke tadika. Itqan dengan tegas mahu tinggal di rumah nenek kerana sepupu baiknya juga berada di sana buat beberapa hari. Waktu saya kursus tempoh hari, Itqan tinggal di rumah nenek juga. Kemudian setelah saya habis kursus, hari pertama pulang sahaja dia sudah kelihatan sugul dan apabila ditanya rupanya dia sedang menangis. Katanya: Teringatkan sepupunya.

Sekarang giliran saya pula teringatkan Itqan. Tambahan pula saya sedang membaca buku " Love, Laughter and Parenting: The Precious Years from birth to 6 years old" oleh Steve dan Sharon Biddulph yang turut menulis " Secrets to Happy Childhood". Buku yang saya baca itu bukan berkisar tentang bagaimana menukar lampin, atau kesan sampingan imunisasi tetapi lebih kepada bagaimana menjadikan 6 tahun pertama kehidupan seorang kanak-kanak, suatu pengalaman yang berharga dan akan diingati oleh ibubapa juga.

Itqan lahir pada tahun 2001 pada musim gugur, hari Isnin sehari selepas hari ibu. Jika pernah membaca entri saya sebelum ini, ternyata musim gugur adalah musim yang sangat saya sukai dan mengasyikkan. Secara ringkas saya akan ceritakan detik-detik proses kelahiran Itqan. Malam sebelumnya kami berusrah di rumah sahabat saya. Saya masih ingat yang dia menyuruh saya makan lebih banyak daripada selalu kerana katanya nanti kalau dah berpantang, lambat lagi nak merasa masakannya. Dia masak mi goreng dan ternyata dia memang pandai memasak. Lalu, saya memang makan banyak malam itu. Pulang ke rumah juga sudah agak lewat, kira-kira jam 10 malam. Saya membayangkan yang saya harus bangun awal keesokan harinya kerana saya mempunyai kelas tutorial subjek Neonatalogi (kajian bayi baru lahir) pada jam 6.30 pagi di hospital.

Jam 1.00 pagi tiba-tiba saya berasa sakit perut yang amat sangat. Sangka saya kerana terlalu banyak makan mi goreng, tetapi lain pula rasanya kerana disertai dengan kontraksi yang sangat kuat. Saya pula serba salah mahu mengejutkan MOH kerana dia kepenatan setelah semalaman (Sabtu) sebelumnya bekerja. Saya gagahkan berjalan dan menelefon pihak hospital tempat saya bercadang untuk bersalin. Apabila ditanya berapakah kekerapan sakit saya, saya beritahu sudah 1 kali setiap 10 minit, sejak dari awal saya merasa sakit. Lalu, jururawat itu menasihatkan saya segera ke hospital. Peralatan dan pakaian telah pun saya sediakan beberapa minggu sebelumnya walaupun saya baru masuk 38 minggu pada ketika itu. Saya kejutkan MOH dan beritahu mungkin sudah masa untuk saya bersalin. Hendak dijadikan cerita air panas pula bermasalah, maka saya terpaksa bersiap-siap dengan suhu yang sejuk.

Sampai di hospital sakit saya semakin kuat dan menjadi lebih kerap. Apabila diperiksa, saya sudah pun memasuki fasa kedua kelahiran. Saya ditolak masuk dengan kerusi roda ke dalam salah satu bilik yang masih sedikit basah kerana baru dicuci. " Memang banyak kelahiran malam tadi," kata bidan saya memberitahu. Saya memang memilih bidan dan bukannya doktor kerana mahukan pembantu wanita. Saya diminta memilih sama ada mahu berbaring di katil atau duduk sahaja. Saya pilih duduk kerana saya tahu jika saya berbaring, proses itu akan menjadi lebih lambat. Saya gagahkan juga, sambil di mulut tidak putus-putus membaca apa sahaja ayat al-Quran yang terlintas. MOH setia menemani.

Kira-kira jam 4 pagi saya sudah tidak dapat duduk dengan baik dan mula berbaring. Waktu itu saya beritahu bidan yang saya terasa hendak menolak keluar bayi itu. Bidan memberitahu, saya boleh mencubanya. Dia bertanya sama ada saya mahu menggunakan apa-apa ubat penahan sakit tetapi saya sekadar menggeleng dan menekup muka saya dengan bantal untuk mencari keselesaan. Bidan meredupkan sedikit kecerahan lampu di bilik saya. Saya cuba menolak sedikit-sedikit setiap kali sakit dan kontraksi datang. Lalu tiba-tiba, saya terasa kepala bayi telah keluar sedangkan bidan masih belum sempat membuka set kelahiran untuk saya. MOH disuruh menekan butang kecemasan dan dengan serta merta seluruh kakitangan hospital telah datang ke bilik saya. Akhirnya, bidan menyambut Itqan dengan mudah sekali dan MOH telah memotong tali pusatnya. Kami ditinggalkan sendirian sambil Itqan dibacakan azan. Sejurus itu juga Itqan telah boleh menyusu.

Itqan disahkan menghadapi suhu badan yang rendah (hipotermia). Itqan perlu tidur di dalam inkubator sehingga suhunya stabil. Saya juga perlu kerap menyusukannya supaya Itqan kembali normal. Saya yakin Itqan akan menjadi lebih baik keadaannya.

Memandangkan saya bersalin di hospital tempat saya belajar, maka tidak putus-putus saya menerima kunjungan daripada teman sekuliah dan teman dari Malaysia. Saya pula perlu menjaga kesihatan sebaiknya kerana 2 minggu sahaja cuti yang diberikan kepada saya. Selepas itu saya perlu datang ke kelas seperti biasa.

Oh ye, saya mahu telefon Itqan dan bertanya khabar dia di rumah nenek. Walaupun dia sudah berusia 6 tahun, saya masih dapat mengingati detik kelahirannya. Sememangnya detik menjadi seorang ibu adalah sesuatu yang sukar digambarkan. Segala kesakitan lenyap selepas melihat bayi dalam dakapan dan disertai pula dengan kecintaan yang mencurah.

(Gambar menunjukkan Adelaide Women's and Children's Hospital tempat Itqan dilahirkan.)

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum wbt...

akak.. lama x menjengah kat blog nih...:) oohh..akak kawin masa tgh blajar eh?? ;p

insyaAllah azi xm end of this month, then, klu pass, insyaAllah akan transfer to seremban... n insyaAllah, jika ada kesempatan, azi akan cuba tunaikan jemputan akak dlu utk ke umah akak b4 tgglkan kl nih... [tu pun klu jemputan still on..hehe]

ok kak..hopefully kita akan berjumpe gak satu ari nnt... t'ingin gak nk dgr cite life akak as a student dlu secara live.. (",)

kim slm kat anak2 akak yg comel tuh... =>