Tuesday 8 May 2007

Minggu Yang Singkat


Salam Takzim.

Cuti hujung minggu yang panjang tempoh hari kami sekeluarga (baca: keluarga besar) keluar kota dan keluar kampung. Kami bertemu di Kuantan atau lebih tepat lagi di Pantai Balok. Dengan kekuatan rombongan seramai 15 orang yang dengan anggota termuda berumur 2 bulan.

Kami tiba di tempat penginapan jam 12 lebih lagi tetapi tidak diberi masuk. Alasannya kerana belum sempat mengemas bilik yang kami tempah. Di saat akhir adik saya diberitahu chalet yang disuruh simpankan di'renovate'. Sampai di sana ternyata bukannya chalet direnovasi tetapi telah diduduki oleh segerombolan pegawai kerajaan yang menjalankan operasi secara besar-besaran. Wah, menjalankan operasi perlu tinggal di rumah tumpangan?

Anak-anak sudah tidak sabar mahu mandi kolam. Lalu sehingga ke petang, mereka berendam walaupun sudah ramai sekali anak-anak di dalam kolam itu. Saya sempat jenguk pantai kerana mahu meninjau tempat BBQ. Rencananya , malam itu kami akan makan ayam yang To' Ibu marinade sambil menghirup angin pantai. Sebelum maghrib, To' Ayah sudah menyalakan arang sambil dijaga secara bergiliran. Malam yang indah kerana walaupun gelap, tiada nyamuk yang menggigit. Semua orang dapat makan dengan gembira.

Keesokan hari, anak-anak sibuk lagi mahu mandi di kolam. Ditambah dengan sepupu-sepapat mereka yang tidak kurang semangatnya. Selepas itu, kami ke Kemaman. Pusing-pusing baru kami tahu tempat yang mahu dituju rata-rata hanya dibuka selepas jam 2 petang. Kami makan tengahari paling simple sebab di warung itu tiada lauk sayur, semuanya protein belaka.

Pulang petang, ada yang melihat-lihat bandar Kuantan atau alternatifnya merehatkan badan. Sebelah malamnya, kami makan makanan laut di Tanjung Lumpur setelah beberapa kali membuat U-turn kerana salah jalan.

Esoknya, kami berkemas-kemas untuk pulang. Saya dan MOH serta To'Ibu berziarah ke rumah Ude (terima kasih menjamu kami sarapan dan membuat demo buku interaktif), manakala anak-anak bermain di kolam renang. Pulang dan check out jam 12 lebih tengahari, untuk berpisah. To' Ibu ada menyebut untuk ke Cameron Highlands pula selepas ini.

Perjalanan pulang, kami singgah di Temerloh, berziarah kawan sepengajian waktu di Adelaide yang bertugas di Hospital Temerloh. Walaupun post-call, masih ceria melayan kami sekeluarga. Kemudian singgah pula di rumah bapa saudara. Kami sampai semula di KL lebih kurang jam 8 malam. Walaupun meletihkan, melihat anak-anak yang paling gembira lagi pula esok nya masih ada satu hari berbaki untuk kami menghilangkan lelah perjalanan, membuatkan kami ok-ok sahaja.


* * * * *


Hari Jumaat Ust. Hasrizal datang mengisi undangan ceramah di pejabat saya dengan tajuk " Kecemerlangan Menerusi Perubahan Sikap". Terima kasih Daun Keladi Ustaz. Jangan serik ke mari lagi.


* * * *


Sabtu dan Ahad, kami menyertai Kursus Pendidikan Awal Islam di salah sebuah universiti terkemuka negara. Penceramah adalah Dr. Saedah Siraj dan Ust. Zahazan Mohamad. Terlalu banyak yang dipelajari di samping mengingatkan perkara-perkara yang lama sudah tidak dilakukan. Kerja rumah selepas kursus terlalu panjang hendak ditulis termasuk menyediakan jadual untuk anak-anak, mengadakan aktiviti yang pelbagai seperti menulis sendiri cerita untuk anak-anak, membuat kompilasi doa, mencuba-cuba bercerita di hadapan cermin untuk dipersembahkan pada anak-anak dan banyak lagi. Ust. Zahazan sempat berpesan-pesanan bahawa wanita sangat mudah masuk syurga jika melakukan semua tugasan dengan ikhlas dan supaya wanita bekerja seperti saya harus sabar dalam menangani kehidupan seharian dan mengamalkan Tasbih Fatimah selalu. Dr Saedah pula merumuskan, pendidikan awal sangat penting untuk mengelakkan Dendam Rohani yang boleh memberi implikasi berpanjangan pada anak sehingga mereka dewasa. Utama, bagi pasangan suami isteri bersepakat dan tidak bercanggah di hadapan anak-anak dalam cara mendidik. Kalau ada yang tidak berpuashati dengan cara pasangan, mesti diselesaikan di belakang anak-anak supaya anak-anak berasa ibubapa mereka hampir sempurna.


Sekian laporan saya :)

No comments: