Tuesday 8 May 2007

Sudah Baca Ketika Cinta Bertasbih?


Lupa mahu coret. Hujung minggu lalu, kan saya berkursus. Lalu, pesan pada x-ibnu 'aqil menjadi pengasuh untuk dua hari. Dengan gembira ria, adik saya datang tetapi sebelum itu mahu singgah di Pesta Buku dulu.

Saya juga lupa tulis. Hari Sabtu sebelum ke Kuantan saya dan keluarga ke Pesta Buku. Paling suka dapat bertemu Zaharah. Paling tak suka saat mahu bergaduh dengan seorang penjual buku yang tidak dapat menerima hakikat yang kami tidak mahu beli buku daripada mereka. Mentang-mentang dia nampak saya belikan VCD Raihan Rangers lalu dengan mudah membuat andaian anak-anak saya suka menonton VCD (80% pelajaran set yang dijualnya adalah dalam bentuk VCD) sedangkan di rumah pemain DVD itu pun sudah setahun tidak dipasang. VCD RR itu pun buat anak-anak menonton di rumah mak. Saya kira penjual buku itu sangat desperate mahukan pelanggan. Silap besarnya kerana kami ke sana mahu membeli buku dan mengajar anak-anak sukakan buku. Hanya kerana VCD yang satu, keluarga saya dicop suka menonton VCD. Saya tinggalkan booth itu dengan rasa simpati pada penjualnya. Simpati kerana menggunakan teknik pemasaran yang salah. Tetapi saya tetap berharap ada yang rela membeli.

Sebelum keluar salah satu dewan ada seorang gadis menghulur pamphlet kepada saya. Tentang judul buku di Fajar Ilmu Baru. Saya fikir ada boothnya di situ, tetapi sayangnya tiada.

Apabila saya dengar adik mahu ke KL, saya memesan buku Ketika Cinta Bertasbih karya Kang Abik. Penulis Ayat-Ayat Cinta. Adik kata kakak penjaga toko buku itu pun sedang membacanya. Cuma kakak itu hairan mengapa adik saya tidak membeli buku-buku lain yang telah diterbitkan lama sebelum buku KCB itu seperti Pudarnya Pesona Cleopatra (2004), Di Atas Sajadah Cinta(2004) Ketika Cinta Berbuah Surga (2005) dan Dalam Mihrab Cinta (2007).

Di tangan saya adalah buku Episod 1 yang sudah merupakan cetakan ke -4 bertarikh Mac 2007. Saya telah habiskannya dalam masa satu hari sahaja. Ternanti-nanti episod ke-2. Sebagai ganti saya akan cari buku-buku Kang Abik yang lainnya di FIB.

Tentang buku ini:

Pada saya, ia sebuah cerita yang lebih dekat dengan realiti namun tetap terisi dengan aksi dan suspensnya. Bayangan kota Iskandariah yang menjadi latar pada awal cerita bagai terbayang di hadapan mata. Cinta yang bertasbih pada ombak, pada laut, pada langit, pada awan yang digambarkan tidak putus-putus melantunkan zikir. Cinta sekalian banyak manusia (karekter)dengan keadaan yang berbeza-beza sehingga hampir-hampir sahaja hero cerita iaitu Abdullah Khairul Azzam aka Ir. Azzam tenggelam di tengah-tengah persoalan cinta dan hidup orang lain. Bahagian yang membuat perasaan remuk redam adalah tatkala cinta dikatakan tidak akan pernah menzalimi. Maka, natijahnya adalah Cinta Hakiki. Juga menarik perhatian saya tentang keusahawanan hero cerita dan pengorbanannya terhadap keluarga yang jauh. Tidak lupa segala bentuk makanan dari pelbagai daerah Indonesia yang disebutkan di dalam buku ini.

Saya membaca novel ini yang masih dalam bahasa asli Indonesia. Ada sebahagian perkataan yang tidak saya fahami terpaksa saya buat-buat faham. Kepada yang boleh berbahasa arab, pembacaannya mungkin lebih mudah kerana ada sebahagian perkataannya tidak diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia.

Secara keseluruhan, buku ini saya rekomen untuk dibaca. Kalau tidak begitu faham komentar saya tentang buku ini, elok novel dibaca sendiri kerana saya tidak mahu menghampakan mereka yang tidak mahu tahu tentang hujung pangkal cerita.

2 comments:

Achik_Sufi said...

erm..bagusla cam 2, belila bebanyak buku2 nnt boleh bg achik pinjam...boleh erk..

Chrysalis said...

:) Akak sewakan supaya akak boleh beli lebih banyak lagi...