Monday 24 September 2007

Pertemuan yang Mengundang :~(


Sah! Memang itulah raut anak yang tidak pernah saya lihat dengan mata sendiri (kecuali di sini). Di sana dia berdiri, menanti seorang wanita separuh abad (mungkin neneknya) menyarungkan sepasang baju melayu warna gangsa yang sangat molek jahitannya. Sambil disarungkan seluar, dia memandang tepat ke arah saya. Pandangan kami bertentangan, namun tiada siapa di antara kami yang mengalihkan renungan. Saya terpaku. Masakan anak ini mengerti bahawa saya pernah mengenali ibunya Allahyarhamah Qin?

Akhirnya saya yang mengalah lalu berpaling... kerana ada air bening di kedua pelupuk mata saya. Sungguh saya merindukan saat itu, tetapi bukan dengan cara yang begini. Dan ingatan saya buat arwah menjalar lagi...

Foto: http://nuun.blogspot.com/

No comments: