Tuesday 28 August 2007

Meniti Hari-hari yang Pinta Diisi (Mengimbau Pengisian Kemerdekaan)


Lima hari bercuti, alhamdulillah keadaan di pejabat masih baik lagi. Cuma jumlah kertas yang terkandung di dalam " Lubang Merpati" saya kelihatan sesak dan mengingatkan bahawa hari berlalu dan terus berlalu sama ada kita mengisinya dengan sesuatu atau tidak. Dua kursus menanti sebelum Ramadhan dan beberapa tugas kecil menanti kepulangan. Namun tugas yang agak besar telah selesai semalam juga.

Lima hari bercuti, apa yang diisi? Oh ye, senang memasak untuk anak-anak dan melayan kerenah mereka setiap hari. Mengulang baca novel "Catcher in the Rye" yang tidak begitu saya fahami sewaktu Pre-Bridging Course di USM, Kubang Krian, tetapi lebih saya fahami kini.

Mencari sekolah untuk Itqan tidak semudah yang diharapkan. Akhirnya terfikir apakah perlu sekolah di tempat yang begitu? Prasarana hebat dan meyakinkan. Sayalah antara ibu yang tidak yakin dengan sistem persekolahan kini, walaupun saya terdidik dengan sistem yang sama dahulu. Sikap guru, kurikulum sekolah, pendekatan "suapan-sudu" dan orientasi peperiksaan menakutkan saya. Anak 4 tahun sudah dihantar ke tiusyen? Mak juga bekas guru dan memahami kemelut saya. Adik ipar saya seorang guru di salah sebuah sekolah rendah cemerlang di Lembah Klang juga tersepit. Untung sahaja boleh mengajar anak di sekolah seperti Mak Anjang saya dulu. Jadi, jika orang pelajaran, atau pendidikan angkat kening baca tulisan ini, saya mohon maaf. Saya cuma berharap saya boleh lakukan sesuatu untuk masa depan anak saya, tanpa perlu menghantar anak ke sekolah rendah yang yurannya setaraf yuran pengajian di IPTA (oh ye sebelum subsidi kerajaan jumlahnya)!

Saya jenguk keluar lagi. Kali ini di KLCC. Tiada tempat letak kereta dan ketuk dahi sendiri kerana beriya-iya memandu ke sana. Angan-angan mahu ke Aquaria, tapi silap hari. Terlalu ramai manusia dan terlalu cemburu masa. Duduk-duduk di Kinokuniya sambil melayan anak membaca. Pandang ke luar kaca dan memerhati pengisian kemerdekaan negara. Oh Pertandingan Bunga Api di Putrajaya... dan Mak sebut juga tentang Ekspo cintanya (Bunga) di Putrajaya juga. Konsert di Ikano Power Centre dan Jalur Gemilang terbesar merata-rata. Kereta Kancil dengan bendera kecil berceracakan di atas kenderaan, dan eh... Jalur Gemilang dah terlepas ikatannya pada hud kereta tidakkah mengundang kemalangan?

Saya keliru...

(Ada yang akan kata buat apa susah-susah keliru, buat sahajalah apa yang seronok dan bergaya dan mengikut aliran semasa).

Saya pula akan kata - kalau saya keliru... anak-anak saya pula bagaimana?


2 comments:

Unknown said...

salam kak farah,

so anak akak sekolah mana skrg? saya pun tgh fikir2 nak hantar anak sulong ke sek mana tahun depan. ada cdgn tak?

Chrysalis said...

adik Ummu :)

Saya masih belum decide ke mana Itqan akan pergi. Mungkin di sini atau di sana. bergantung kepada budget dan lokasi kami.