Friday 23 February 2007

Kembara Silaturrahim

"Nak letak tajuk apa dalam entri jalan-jalan kita ni?", tanya saya pada MOH, sedang dalam kepala saya mencongak-congak bilakah dapat saya tuliskan sesuatu mengenai perjalanan kami sempena cuti umum baru-baru ini. Seperti biasa MOH hanya akan tersenyum dan bertanya saya kembali, "Tajuk apa yang sesuai?", dan bermakna saya perlu membuat pilihan sendiri dan MOH percaya dengan pilihan saya itu baik, kalau pun bukan yang terbaik.

Perjalanan yang panjang dan meletihkan bermula seawal sebelum dinihari hari Jumaat. Bukan! Bukan kami ke P Pinang pada hari Jumaat tetapi keletihan telah terasa kerana sehari sebelum itu Rujhan demam panas. Bibirnya kemerahan dan air liurnya mengalir keluar sekali-sekala. Saya meraba-raba di bahagian bawah rahangnya, "Sah.. Acute Tonsillitis lagi ni", dan apabila mulutnya terbuka luas, tonsil di kiri kanan dinding tekak kelihatan garang dan merah. Saya membawanya ke klinik pada malam Jumaat itu. Walaupun suhunya masih rendah, saya tidak mahu mengambil mudah tentang masalah Rujhan. Cukuplah sekali dia dimasukkan ke wad kerana mengalami kekeringan badan (Dehydration) akibat masalah yang sama. Sudahlah tak boleh menelan, muntah-muntah pula kerana batuk yang berpanjangan. Terbayang-bayang saat dia tidak mahu baring di atas katil kerana ketakutan tinggal di Wad 6B, dan kesakitan yang dirasai setiap kali ubat antibiotik disuntik ke dalam branula.

Pagi itu saya harus ke tempat kerja. Rujhan tidak boleh saya biarkan di tadika. Keadaan demam yang naik mendadak membuatkan saya lebih risau. Takut Demam Denggi, kerana dua tiga yang lalu ada kenderaan kesihatan datang membuat semburan di kawasan taman perumahan kami. Kebetulan pula ada sahabat meminta tolong "melihat-lihat" assignment yang mesti dihantar pagi itu. Mahu tidak mahu terpaksa saya bawa Rujhan ke tempat kerja. Saya tidak terus ke pejabat tetapi ke terminal terlebih dahulu. Pagi itu CNE telah dijadualkan. Kalau saya post-pone lagi, bermakna kami akan terlepas sesi tersebut untuk bulan Februari. Rujhan kelihatan lemah dan tidak berminat. Kebiasaannya dia akan teruja jika berada di tempat baru. CNE pagi itu bertajuk Diabetes Mellitus. Mujurlah tidak banyak soalan yang diajukan kepada saya, kerana Rujhan telah bertambah gelisah.

Selesai CNE, kami bergegas ke pejabat. Di pintu bilik bos menegur saya, memberitahu supaya saya mengambil cuti sahaja pada hari itu. Saya segera masuk ke bilik untuk menunaikan permintaan sahabat saya itu. Ada juga yang perlu diedit. Majoriti kerana kesalahan ejaan. Bahagian tatabahasa, hanya diperbetulkan mana yang saya tahu. Selebihnya, isi kandungan saya biarkan sebagaimana adanya.

Telefon berdering, "... kalau masalah kereta tak selesai, kita takkan ke Pulau Pinang", tegas MOH. Kereta yang baru berusia 2 tahun sudah menunjukkan tanda kecederaan. Saya mengambil keputusan ke bengkel.

No comments: